Vanliga frågor och svar
Om Min myndighetspost
Min myndighetspost är svenska statens digitala brevlåda för dig som bara vill ha meddelanden från myndigheter, kommuner, regioner och andra offentliga aktörer som bedriver en offentligt finansierad verksamhet samlat i din digitala brevlåda. Till Min myndighetspost kan du inte få post från privat sektor.
Även företag som vill ta emot post digitalt från offentliga aktörer kan välja den här brevlådan.
Med brevlådan Min myndighetspost kan du läsa din post både på datorn, läsplattan och mobilen. Du loggar in på Min myndighetspost med din e-legitimation, vilket gör brevlådan säkrare än vanlig e-post. Du kan själv bestämma om du vill få aviseringar när du får meddelanden och hur du vill få aviseringarna skickade till dig. När du får nya meddelanden kan du få aviseringar via e-post och sms.
I brevlådan kan du också välja vilka avsändare som får skicka digital post till dig och vilka personer som får ta del av de meddelanden du fått.
Det är Digg - Myndigheten för digital förvaltning Länk till annan webbplats. som ansvarar för Min myndighetspost och Skatteverket tillhandahåller it-drift av tjänsten.
Privatperson och enskild firma
För att skaffa en privat brevlåda ska du ha fyllt 18 år och ha tillgång till en godkänd svensk e‑legitimation.
Skaffa e-legitimation (elegitimation.se) Länk till annan webbplats.
EU:s eIDAS-förordning kräver att Sverige låter personer från andra länder logga in i offentliga e-tjänster med sin utländska e-legitimation. Därför erbjuder vi inloggning via Foreign eID. För att använda tjänsten Min myndighetspost behövs ett svenskt person- eller samordningsnummer. Eftersom utländska e-legitimationer inte är kopplade till dessa nummer går det i dagsläget bara att logga in – inte att använda brevlådan.
Företag
För att skaffa en företagsbrevlåda krävs att du är behörig firmatecknare i företaget. Om ett företag har flera firmatecknare som behöver skriva under, görs det genom att respektive firmatecknare loggar in i Min myndighetspost och skriver under. Firmateckningen kontrolleras mot Bolagsverkets register. När alla behöriga firmatecknare har skrivit under, ansluts tjänsten Mina meddelanden och brevlådan Min myndighetspost aktiveras för företaget.
Under förutsättning att firmatecknare finns registrerad och är en fysisk person är möjliga företagsformer aktiebolag, ekonomisk förening, bostadsrättsförening, handelsbolag samt kommanditbolag.
Gå till Skaffa brevlåda och följ instruktionen för att få en Min myndighetspost brevlåda.
När du skaffar en digital brevlåda sparas dina uppgifter i ett register över alla anslutna mottagare (Förmedlingsadressregistret) hos Mina meddelanden. Det är detta som gör det möjligt att få digital post från offentliga aktörer till en digital brevlåda.
De uppgifter som registreras är:
- om du har en digital brevlåda,
- vilken digital brevlåda du använder, samt
- vilka mottagningsregler du har accepterat, alltså vilka offentliga aktörer du vill ta emot digital post ifrån.
Ändring av uppgift i Förmedlingsadressregistret kräver att du signerar ändringen med e-legitimation.
Som privatperson kan du bara ha en aktiv brevlåda kopplad till tjänsten Mina meddelanden, det vill säga en digital brevlåda för digital post från offentliga aktörer.
Som företagare kan du ha fler brevlådor. En brevlåda för dig som privatperson och en eller fler brevlådor för dina företag.
Om huvudmannen kan nyttja e-legitimation kan denne dela ut rättigheter till annan, som då kan läsa i eller hantera brevlådan.
Om huvudmannen inte längre har tillgång till eller saknar förmåga att hantera e-legitimation kontakta oss på info@digg.se för vägledning.
Om min brevlåda
Avsändaren av meddelandet ansvarar för att meddelandet når din digitala brevlåda. Sedan är det ditt ansvar att öppna och ta del av innehållet. Alltså motsvarande regler som vid hantering av papperspost, där avsändaren är ansvarig för att brevet når din adress och du är ansvarig för att öppna och läsa brevet.
Vi skriver om detta i användarvillkoren för Min myndighetspost, se §8 och §9.
Genom att ansluta till tjänsten Mina meddelanden har du begärt att få din myndighetspost digitalt. Du är ansvarig för att läsa din post i den digitala brevlådan Min myndighetspost, på samma sätt som för den papperspost som skickas till din folkbokföringsadress.
Det framgår i användarvillkoren för Mina meddelanden att du också är ansvarig för eventuella kringtjänster, såsom till exempel internetabonnemang och mobiltelefonabonnemang.
Om du saknar de kringtjänster som krävs, bör du omgående inaktivera din brevlåda och därmed avregistrera dig från tjänsten Mina meddelanden, så att du får din myndighetspost på annat sätt.
Har du frågor om innehållet i ett meddelande ska du kontakta den avsändare som har skickat meddelandet till dig. Varje offentlig aktör ansvarar för sina ärenden och de meddelanden de skickar till dig.
Eget utrymme är ett juridiskt begrepp och kan beskrivas som en insynsskyddad elektronisk plats, som bara du som användare har åtkomst till. Den digitala brevlådan Min myndighetspost är att betrakta som eget utrymme
De kontaktuppgifter du anger i Min myndighetspost finns alltså i ditt eget utrymme. Ingen offentlig aktör som skickar meddelanden har åtkomst till dina kontaktuppgifter. Kontaktuppgifterna används endast för att skicka aviseringar om att du har fått meddelanden.
De som skickar meddelanden till Min myndighetspost är statliga myndigheter, regioner, kommuner och andra offentliga aktörer som bedriver en offentligt finansierad verksamhet. Övriga organisationer från den privata sektorn ingår inte. För att en organisation ska kunna skicka meddelanden till Min myndighetspost behöver de först ansluta till tjänsten Mina meddelanden.
Bara du och den som du har tilldelat en läs- eller hanteringsrättighet kan läsa meddelanden i din brevlåda.
I en företagsbrevlåda kan den som är firmatecknare och den som tilldelats läs- eller hanteringsrättighet ta del av meddelanden i brevlådan.
Ingen avsändare som skickar meddelanden kan komma åt eller läsa meddelanden i din brevlåda.Min myndighetspost omfattas av det juridiska begreppet "Eget utrymme" och kan beskrivas som en insynsskyddad elektronisk plats, som bara användaren har åtkomst till.
Du kan dela ut läs- eller hanteringsrätt till din brevlåda genom att logga in, gå till Inställningar och sedan Ge andra tillgång till brevlådan.
Den du tilldelar läsrättighet kan endast läsa meddelanden, men inte göra något i din brevlåda.
Den du tilldelar hanteringsrättighet kan läsa meddelanden och göra allt i brevlådan som inte kräver signering. Den kan alltså inte ändra avsändare, dela ut hanteringsrättighet till någon annan eller inaktivera brevlådan.Den som tilldelats en rättighet accepterar denna genom att logga in på minmyndighetspost.se med sin svenska e-legitimation och följa instruktionerna.
Du kan när som helst via Inställningar ta bort andras rätt att läsa eller hantera din brevlåda.
Du kan inte svara på ett meddelande du har tagit emot i Min myndighetspost. För att svara på ett meddelande måste du vända dig direkt till den avsändare som skickat meddelandet.
Kontaktuppgifter till avsändande offentlig aktör finns sist i varje meddelande. Avsändaren kan också välja att skicka en länk i ett meddelande till en e‑tjänst eller brevlåda där du kan lämna ditt svar.
Så länge din brevlåda är aktiv, är det du som bestämmer hur länge dina meddelanden ska ligga kvar. Inga meddelanden raderas automatiskt i din brevlåda, det är bara du som kan radera meddelanden i din brevlåda.
I en företagsbrevlåda kan enbart firmatecknaren radera meddelanden.
Meddelanden som du vill ta bort, markerar du och i listan under ”Alla meddelanden” väljer du ”Ta bort”. Meddelandet hamnar då i papperskorgen.
Papperskorgen kan du tömma genom att i listan under ”Alla meddelanden” välja ”Töm papperskorg”.
I samband med att en medborgare avlider och registreras som avliden i folkbokföringen, hos Skatteverket, avslutas även dennes anslutning till Mina meddelenden och brevlådan Min myndighetspost inaktiveras.
Om den avlidne personen hade ett styrelseuppdrag i ett företag med en företagsbrevlåda, sker ingen avregistrering av uppgifterna i företagsbrevlådan.
En anhörig eller närstående till den avlidne kan ansöka om läsrättighet och kan då ta del av den avlidnes samtliga handlingar som finns eller skickas till brevlådan.
Min myndighetspost för företag
Möjliga företagsformer är aktiebolag, ekonomisk förening, bostadsrättsförening, handelsbolag samt kommanditbolag, i samtliga fall om uppgift om firmatecknare finns registrerad och att firmatecknaren är fysisk person.
För att skaffa en företagsbrevlåda krävs att du är behörig firmatecknare i företaget. Om ett företag har flera firmatecknare som behöver skriva under, gör man det genom att logga in i Min myndighetspost och skriva under. Firmateckningen kontrolleras mot Bolagsverkets register. När behöriga firmatecknare har skrivit under, registreras profilen och brevlådan aktiveras för företaget i Min myndighetspost.
I sökrutan kan du söka fram företag med hjälp av organisationsnummer.
Är du behörig firmatecknare i företaget och företaget har en digital brevlåda hos Min Myndighetspost, får du upp företagsbrevlådan i listan av brevlådor. Även personer med läs- eller hanteringsrätt till en företagsbrevlåda kan söka fram företaget med hjälp av organisationsnumret.
Är du behörig firmatecknare men företaget saknar brevlåda hos Min Myndighetspost, får du information om det och ges möjlighet att skaffa en brevlåda åt företaget.
När du loggar in kontrolleras firmateckningen mot Bolagsverkets uppgifter. Om du inte längre är firmatecknare i organisationen, kommer du inte att kunna logga in eller komma åt ett företags brevlåda. Någon med firmateckningsrätt kan däremot tilldela dig en läs- eller hanteringsrättighet om du fortfarande behöver tillgång till brevlådan.
Ja, beroende på hur företagets firmateckning är registrerad hos Bolagsverket kan en eller flera behöriga firmatecknare dela ut rätt att läs- eller hanteringsrätt i företagsbrevlådan, till en annan person.
Den som fått läsrättighet kan endast läsa meddelanden, men inte göra något i företagsbrevlådan.
Den som fått hanteringsrättighet kan läsa meddelanden och göra allt i brevlådan som inte kräver signering. Den kan alltså inte ändra avsändare, dela ut hanteringsrättighet till någon annan eller inaktivera företagsbrevlådan.Den som tilldelats en rättighet accepterar denna genom att logga in på minmyndighetspost.se med sin svenska e-legitimation och följa instruktionerna.
En firmatecknare kan när som helst via Inställningar ta bort annans rätt att läsa eller hantera företagsbrevlådan.
Den eller de som är behörig firmatecknare kan tilldela dig en läs- eller hanteringsrättighet. Kontakta firmatecknaren och be om en tilldelning av detta.
Nej, i vissa fall behöver ytterligare firmatecknare förutom du logga in med sin e legitimation och skriva under, det är när brevlådan skapas, inaktiveras, aktiveras samt när någon ges rätt att läsa meddelanden i brevlådan.
Ja, firmateckningen kontrolleras mot Bolagsverkets uppgifter vid inloggning. Om du inte längre har firmateckning i organisationen, kommer du inte att kunna logga in. De nya firmatecknarna kan däremot tilldela dig en läs- eller hanteringsrättighet.
Kontaktuppgifterna ligger kvar tills användaren av Min myndighetpost ändrar uppgiften.
När firmateckningsrätten för ett bolag förändras påverkas även åtkomsten till brevlådan.
Det är bara den som är behörig firmatecknare som kan läsa och dela ut rätten till andra att läsa meddelanden i företagets brevlåda. Om du inte längre är behörig firmatecknare men ändå behöver kunna ta del av meddelanden i företagets brevlåda, kan du be behörig firmatecknare om att få rätt att läsa meddelanden. Läsrättigheterna anger firmatecknaren i brevlådans inställningar.
När du inte längre kan logga in i brevlådan i samband med att du har sålt eller på annat sätt avyttrat ditt företag, kan dina aviseringsuppgifter finnas kvar, om du inte innan förändringen ändrade detta själv. I aviseringen framgår det vilket organisationsnummer aviseringen avser. För att ta bort dina aviseringsuppgifter går du till sidan Avanmäl kontaktuppgift Länk till annan webbplats., loggar in med din e-legitimation:
På sidan anger du:
- E-post/mobilnummer dit du fått avisering eller meddelande.
- Person-/Organisationsnummer för aktuell brevlåda.
När aviseringsuppgift är borttagen får du en bekräftelse på sidan.
Den eller de som är behörig firmatecknare kan tilldela dig en läs- eller hanteringsrättighet. Kontakta firmatecknaren och be om en tilldelning av detta.
För att dela ut läs- eller hanteringsrätt, be firmatecknaren gå till: logga in, gå till Inställningar och Ge andra tillgång till brevlådan.
Funktioner i brevlådan
Du kan få meddelanden från alla avsändare som finns med och ligger aktiva i listan över avsändare. Nya avsändare tillkommer hela tiden. För att se vilka avsändare som kan skicka till dig:
Logga in, gå till Inställningar och Avsändare.
Om du avmarkerar avsändare i listan kommer de inte skicka post till din digitala brevlåda. Post från dessa avsändare skickas istället på annat sätt, till exempel som papperspost.
Det är de avsändare du valt att ta emot digital post från som avgör vilka meddelanden de skickar digitalt till Min myndighetspost och vilka de skickar på annat sätt.
Tänk på att det bara är de avsändare som har anledning att skicka digital post till dig som kommer att göra det. Till exempel, kommuner skickar i regel endast till sina egna kommunmedborgare.
Att göra ändringar kring avsändare kräver att du kan signera, vilket betyder att det bara är brevlådeinnehavare eller behörig firmatecknare som kan utföra detta.
Meddelanden från själva tjänsten Min myndighetspost kommer att ha Skatteverket som avsändare, tack vare att de tillhandahåller it-drift av tjänsten. Det innebär att om du valt att ta bort Skatteverket som avsändare, kan du fortfarande få meddelanden från Skatteverket avseende tjänsten.
Du kan välja att bli aviserad om nya meddelanden i Min myndighetspost via de kontaktuppgifter du registrerar i brevlådan. Du gör detta genom att logga in, gå till Inställningar och Kontaktuppgifter för aviseringar.
Här kan du lägga till nya uppgifter och ta bort inaktuella uppgifter. Du kan ange både e-postadress och mobiltelefonnummer som kontaktuppgift för avisering. Du kan inte ändra en befintlig e-postadress eller ett telefonnummer, utan måste lägga till en ny kontaktuppgift och sedan ta bort den felaktiga.
Under ”Aviseringen skickas” kan du ange hur ofta du vill ha din avisering.
När du blir aviserad om att ett meddelande kommit till Min myndighetspost framgår det vilken avsändare som har skickat meddelandet. Om du är privatperson, finns det inga uppgifter om ditt namn eller personnummer. För dig som har en företagsbrevlåda, framgår det vilket organisationsnummer aviseringen gäller.
Du kan vidarebefordra meddelanden till en annan person eller organisation som också har en brevlåda i Min myndighetspost. Du kan också ta emot vidarebefordrade meddelanden från någon annan som har en brevlåda i Min myndighetpost.
Vidarebefordra meddelanden
För att lägga till personer eller organisationer som du vill vidarebefordra till: logga in, gå till Inställningar och Adressbok.
Ange personer- eller organisationsnummer till den användare av Min myndighetspost som du vill ha möjlighet att vidarebefordra till. Den som är mottagare av din vidarebefordran avgör själv vad hen vill ta emot under inställningar och ”Ta emot vidarebefordrade meddelanden”
Ta emot meddelanden
För att ta emot vidarebefordrade meddelanden från personer eller organisationer: logga in, gå till Inställningar och Ta emot vidarebefordrade meddelanden
Här kan du välja om du vill ta emot vidarebefordrade meddelanden eller inte. Du kan välja alla som har Min myndighetpost eller bara de som finns med i din adressbok.
Via brevlådans inställningar och Kontaktuppgifter för aviseringar, kan du både lägga till en ny och ta bort en befintlig kontaktuppgift. Du kan ha både e-postadress och mobiltelefonnummer som kontaktuppgift. Observera att en befintlig kontaktuppgift inte kan ändras, utan vill du byta kontaktuppgift måste du ta bort den felaktiga och lägga till en ny.
Du kan ta del av de personuppgifter vi har om dig samt hur vi använder uppgifterna genom att logga in, gå till Inställningar och Registerutdrag.
Du kan antingen läsa registerutdraget eller ladda ner en pdf med informationen.
Teknisk hjälp och användarfrågor
Att du inte kan logga in kan bero på flera saker. Prova att:
- Rensa all tidigare historik och kakor (cookies) i din webbläsare. Se till att du står på någon annan sida än just startsidan för Min myndighetspost när du rensat historiken.
- Byta till en annan webbläsare.
- Logga in på en annan enhet.
- Slå av wifi om du är ansluten till det och använd ett mobilt nät, alternativt koppla in fiberkabeln direkt i din dator.
Använd inte en sökmotorn Google för att ta fram Min myndighetspost. Öppna Min myndighetpost i en webbläsare, till exempel Chrome, Edge, Firefox eller Safari.
Om du använder en mobiltelefon, kan filen hämtas och läggas upp bakom den webbläsare du har öppnat meddelanden i. bakgrunden. Detta beror på en inställning i din mobiltelefon.
När avsändare skickar bilagor med samma namn i olika meddelanden, öppnas bilagan med ett gammalt datum även om meddelandet är nytt. Om du tidigare har öppnat en bilaga med samma namn och den finns sparad på din enhet, väljer webbläsaren ibland att hämta den tidigare sparade bilagan istället för den nya, när du klickar på bilagan i ett meddelande.
För att komma till rätta med detta kan du prova att rensa historik och nedladdade filer i enhetens webbläsare.
Du kan ha fått ett felmeddelande med texten "felaktigt anrop" eller så har hela sidan blivit vit. Det kan bero på att Javascript har blockerats av ett säkerhetsprogram på din enhet, ett tillägg till din webbläsare eller en anonymiseringstjänst. För att kunna logga in och använda brevlådan måste Javascript vara aktiverat.
Prova att lägga till undantag från blockeringen för "minmyndighetspost" och "funktionstjänster" i det säkerhetsprogram, eller webbläsartillägg, du använder.
Det kan bero på att den e-postadress du angett som kontaktuppgift för aviseringar är inställd på att automatiskt vidarebefordra till en annan e-postadress. Vi använder säkerhetsfunktionen DMARC (Domain-based-Message Authentication, Reporting and Conformance), som syftar till att stärka säkerheten samt förhindra dataintrång och andra bedrägerier och den tillåter inte automatisk vidarebefordran av våra e-postaviseringar.
Kontrollera därför att den e-postadress du angett inte vidarebefordrar till en annan e-postadress.
Det kan bero på att du tidigare själv knutit dina kontaktuppgifter till den brevlåda aviseringen kommer ifrån. Någon annan kan också med din tillåtelse ha knutit din e-postadress eller ditt mobiltelefonnummer till sin brevlåda. Då har du godkänt det via en verifieringskod i samband med att uppgiften lades till. Det kan till exempel ha skett i samband med att du hjälpt någon att skaffa en brevlåda, fått läs- eller hanteringsrättighet till någon annans brevlåda, eller tidigare haft anknytning till ett företag med en digital brevlåda.
Vill du inte längre få meddelanden eller aviseringar måste du veta vilken brevlåda det gäller – en företagsbrevlåda eller en annan privatpersons brevlåda. Om du har tillgång till brevlådan och har rätt att hantera den, kan du själv logga in med din e-legitimation och ta bort din kontaktuppgift.
Om du inte kommer åt den aktuella brevlådan men vet vems brevlåda det är, kan du ta bort dina kontaktuppgifter genom att gå till sidan Avanmäl kontaktuppgift Länk till annan webbplats och logga in med din e-legitimation.
Där anger du sedan:
- E-postadress/mobilnummer dit du fått avisering eller meddelande.
Person-/Organisationsnummer för aktuell brevlåda.
När kontaktuppgiften är borttagen visas en bekräftelse på sidan.
- E-postadress/mobilnummer dit du fått avisering eller meddelande.
Det är avsändaren som avgör vad som skickas digitalt. Hur långt man har kommit med hanteringen att skicka digitala meddelanden ser olika ut för olika avsändare.
Se vilka avsändare som skickar digitalt (digg.se) Länk till annan webbplats.
Min myndighetspost visar det namn som finns kopplat till din e-legitimation. För att ändra namn måste du kontakta utgivaren av din e-legitimation.
Det finns ingen app för Min myndighetspost. Du når brevlådan via webbadressen minmyndighetspost.se och webbversionen är responsiv. Det innebär att gränssnittet anpassar sig till skärmstorleken på den enhet du använder och att du kan nyttja Min myndighetspost oavsett om du använder en dator, läsplatta eller mobiltelefon.
Har du en fråga eller har det uppstått ett problem kan du kontakta oss.
För att vara säker på att våra tjänster fungerar råder vid dig att använda någon av följande webbläsare:
- Google Chrome
- Microsoft Edge
- Mozilla Firefox
- Safari
Inaktivera, aktivera eller avsluta brevlåda
Du kan inaktivera Min myndighetspost när som helst genom att logga in i din brevlåda och under Inställningar välja Inaktivera brevlådan.
Det är bara brevlådeinnehavare som kan inaktivera en brevlåda, då detta är förbehållet den som har rätt att signera i Min myndighetpost.
När du inaktiverar Min myndighetspost avslutar du tjänsten Mina meddelanden och därmed upphör möjligheten för offentliga aktörer att skicka digitala meddelanden till din brevlåda. De meddelanden som redan finns i brevlådan kan du fortfarande logga in för att läsa.
Om du inte loggar in i din inaktiva brevlåda på 18 månader kommer brevlådan automatiskt avslutas och brevlådan och den post som finns i den tas bort.
Om du inte längre har tillgång till en e-legitimation för att själv utföra inaktiveringen, kontakta oss på info@digg.se för vägledning.
När du vill ta emot digital post i Min myndighetspost igen, aktiverar du bara brevlådan på nytt. Endast brevlådeinnehavaren kan aktivera en inaktiv brevlåda.
Du aktiverar brevlådan genom att logga in med din e-legitimation, välja Inställningar och sedan Aktivera brevlådan. När du godkänner och signerar aktiveringen med din e-legitimation ansluts du på nytt till tjänsten Mina meddelanden och offentliga aktörer kan då återigen skicka digital post till din brevlåda.
För att aktivera en företagsbrevlåda krävs att du är behörig firmatecknare i företaget. Om du är företagare och inte har rätt att ensam teckna bolagets firma, behöver ytterligare firmatecknare logga in och skriva under med sin e-legitimation för att företagets brevlåda ska aktiveras.
När du har inaktiverat din brevlåda kan du avsluta den och därmed ta bort den helt. Du loggar in med din e-legitimation och navigerar sedan till Inställningar och Avsluta brevlådan.
Samtliga inställningar och meddelanden som finns i brevlådan kommer raderas permanent när du avslutar din brevlåda.
Ditt svar hjälper oss att förbättra sidan
